"Φίλε είχα το μικρόφωνο ανοικτό, πάλι καλά που δεν είπα τίποτα", "δεν το παρακολουθώ το μάθημα ρε απλά το έχω αφήσει ανοικτό να παίζει", "αν είναι δυνατόν έπεσε το ίντερνετ τώρα", "να μπω από το λάπτοπ σου στο μάθημα ρε; Γιατί δεν έχω μικρόφωνο" και άλλες πολλές φράσεις με τις οποίες πιθανόν να ταυτίζονται χιλιάδες φοιτητές σε όλη την Ελλάδα. Είναι φράσεις που σχετίζονται με την εξ' αποστάσεως εκπαίδευση στα πανεπιστήμια, οι οποίες ακούγονταν όλο και περισσότερο όσο προχωρούσε το, διαδικτυακό πλέον, εξάμηνο.
Σύμφωνα λοιπόν με την Καθημερινή αλλά και με την Υπουργό Παιδείας, το δύσκολο ζήτημα της τηλεκπαίδευσης, αντιμετωπίστηκε με "άριστo" τρόπο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι όμως έτσι; Για να μην γράφουμε συνέχεια εμείς, ρωτήσαμε δέκα φοιτητές από διαφορετικές πόλεις και πανεπιστήμια της χώρας για να μας διαφωτίσουν.
1. Αποστόλης Μπουρογιάννης : Νομική Σχολή Αθηνών
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Μόλις άκουσα ότι θα εφαρμοστεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία, ήμουν πολύ δύσπιστος και θεωρούσα ότι σίγουρα θα αποτύχει. Παραδόξως όμως το αποτέλεσμα ήταν άκρως ικανοποιητικό. Τα μαθήματα διεξήχθησαν σε αρκετά καλό επίπεδο, δίχως όμως αυτό να σημαίνει ότι μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία, την οποία και προτιμώ. Ωστόσο πιστεύω ότι αυτό το μέσο δεν μπορεί να λειτουργήσει το ίδιο καλά στην εξεταστική, όπου οι συνθήκες είναι πιο απαιτητικές και πιο σοβαρές. Το δίκτυο δεν είναι άξιο απόλυτης εμπιστοσύνης, ενώ αρκετά αμφισβητούμενο θα είναι και το αδιάβλητο της διαδικασίας.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Σαφώς και στη διδασκαλία υπήρξαν δυσκολίες, όπως ότι συχνά κολλούσε η πλατφόρμα μετάδοσης ή οι παρεμβάσεις άσχετων με το μάθημα, αλλά χάρη στην προσπάθεια των φοιτητών και, κυρίως, των καθηγητών ξεπεράσαμε τα προβλήματα. Σίγουρα την επόμενη χρονιά θα ήθελα να επιστρέψουμε στα πανεπιστήμια, όμως αν αυτό δεν καταστεί εφικτό δε θα με ενοχλήσει ιδιαίτερα, αφού φάνηκε ότι μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτή τη διαφορετική μορφή διδασκαλίας.
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Στην αρχή, δεν πίστευα ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να λειτουργήσει στην Ελλάδα. Ωστόσο, θεωρώ ότι ήταν ένα αρκετά επιτυχημένο πείραμα καθώς και καθηγητές και φοιτητές προσαρμόστηκαν αμέσως σε αυτό τον νέο τρόπο διδασκαλίας και “σώθηκε” το εξάμηνο. Σίγουρα προτιμώ την δια ζώσης διδασκαλία γιατί θεωρώ ότι είναι και πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική. Θα μπορούμε, όμως, να επιτάσσουμε και αυτό τον νέο τρόπο διδασκαλίας σε καταστάσεις SOS. Η άποψή μου σχετικά με την εξεταστική είναι πως θα δούμε ίσως λίγο πιο εύκολα και βατά θέματα αλλά από την άλλη υπάρχει περίπτωση να υπάρξουν προβλήματα σε συνδέσεις κάποιων φοιτητών και να μην τους αφήσει αυτό να γράψουν όπως θα μπορούσαν.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Τις πρώτες μέρες, υπήρχαν κάποια θέματα σε σχέση με τις πλατφόρμες που χρησιμοποιούνταν. Στην συνέχεια, όμως, τα προβλήματα αυτά περιορίστηκαν και κατα την άποψη μου τα μαθήματα κάλυψαν και την ύλη που έπρεπε και ήταν σχετικά αποτελεσματικά ως προς το κομμάτι της μάθησης. Κάτι τέτοιο σίγουρα δε θα μου άρεσε να συνεχιστεί και του χρόνου, αλλά αν οι συνθήκες ήταν τέτοιες που να πρέπει να στραφούμε σε αυτό το τρόπο, τότε θα το δεχόμουν.
3. Αλέξανδρος Τάσσος : Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία ήταν αυτό ακριβώς που περίμενα, ένα υποκατάστατο του μαθήματος και όχι μια ισοδύναμη μορφή εκμάθησης, οπότε ναι, οι προσδοκίες μου επαληθεύτηκαν, αλλά όχι για καλό λόγο. Από την άλλη, το καταλαβαίνω ότι ήταν μια λύση ανάγκης, ένα πείραμα, που κατά τη γνώμη μου απέτυχε. Αν με ρωτούσες πριν μερικούς μήνες, θα σου έλεγα εξ αποστάσεως, γιατί πίστευα ότι θα είσαι από την άνεση του σπιτιού σου, δεν θα χρειάζεται να πας στο Πανεπιστήμιο κτλπ. Τώρα που έχω ζήσει και τα δύο σενάρια, σίγουρα προτιμώ τα δια ζώσης μαθήματα στο Πανεπιστήμιο. Δεδομένων των συνθηκών, θεωρώ ότι θα είναι ίσως η πιο εύκολη εξεταστική. Το βάρος πέφτει κυρίως στους καθηγητές για να την κάνουν όσο πιο αξιοκρατική γίνεται. Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα εξαρτώνται από το πόσο προσαρμόζεται ο καθένας σε αυτή την κατάσταση. Εγώ για παράδειγμα, δεν νομίζω ότι θα έχουμε κάποια επιπλέον δυσκολία. Είναι θέμα οπτικής.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Στην αρχή δεν μπορούσαμε καν να κάνουμε μαθήματα επειδή «έπεφτε» συνεχώς το σύστημα. Στην πορεία αυτό διορθώθηκε, αλλά είναι και το ψυχολογικό στη μέση. Η ψυχολογική κόπωση. Δεν μπορείς να κάτσεις και να παρακολουθήσεις με προσοχή ένα μάθημα από το σπίτι σου, όσο χαζό κι αν ακούγεται. Ας πούμε σε πολλά μαθήματα, άνοιγα το Skype, καθόμουν για 5-10 λεπτά και το έκλεινα, απλά για να λέω στον εαυτό μου ότι μπήκα. Γενικά, όπως καταλάβατε, δεν είμαι μεγάλος φαν αυτής της διαδικασίας. Έχεις δει σε ταινίες που ξυπνάνε ιδρωμένοι στη μέση της νύχτας όταν βλέπουν εφιάλτη; Ε, κάπως έτσι.
4. Θάνος Γεωργίου : Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Αρχικά πίστευα ότι τα διαδικτυακά μαθήματα θα ήταν σχεδόν ίδια με τα μαθήματα από κοντά. Εν τέλει είναι χειρότερα γιατί τα διαδικτυακά μαθήματα δε σου διεγείρουν το ενδιαφέρον έτσι ώστε να προσέξεις το μάθημα. Επίσης, μπορεί να τύχει να έχεις κάποια απορία, η οποία θα ήταν σαφώς καλύτερο να επιλυθεί και να απαντηθεί από κοντά παρά από το διαδίκτυο, ειδικά σε πιο "πρακτικές σχολές". Ξεκάθαρα προτιμώ τον κανονικό τρόπο διδασκαλίας λοιπόν γιατί έρχεσαι σε επαφή με τον καθηγητή, ειδικά σε μαθήματα που είναι από τη φύση τους πιο πρακτικά και έχουν ασκήσεις. Όσον αφορά την εξεταστική, μπορεί να υπάρξει περισσότερη αντιγραφή υπό την οπτική πως πράγματι θα είναι πιο εύκολο. Από την άλλη, εάν η εξέταση γίνει προφορικά, μπορείς να δεις εάν ο φοιτητής έχει γνώσεις σχετικές με το μάθημα.
6. Μάριος Σπαρτινός : Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Στερεάς Ελλάδας
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Αρχικά να επισημάνω πως δεν ήμουν ποτέ φοιτητής που παρακολουθούσα καθημερινά η αλήθεια είναι. Όμως, επίσης πρέπει να επισημάνω πως η κανονική, η δια ζώσης διδασκαλία, με βοηθούσε πολύ περισσότερο, κυρίως λόγω αποτελεσματικότητας ως προς τη μεταδοτικότητα της. Όταν κάνεις μάθημα από το σπίτι απλά ακούς, δεν έχεις οπτική επαφή με τον καθηγητή, το βλέπω άλλωστε και από τη δική μου εμπειρία αλλά και από τα αδέρφια μου τα οποία απλά παίζουν παιχνίδια και έχουν ανοικτό το μάθημα δίπλα. Σχετικά με την εξεταστική, νομίζω ότι η αντιγραφή θα είναι πολύ πιο εύκολη, μπορεί να έχεις έναν φίλο, έναν καθηγητή μαζί σου. Βέβαια, ακόμη και στο πανεπιστήμιο μπορείς να αντιγράψεις άνετα αν θες.
Υπήρχαν τεχνικά προβλήματα στην δική μου εμπειρία. Για παράδειγμα, στην
αρχή δεν μπορούσα να μπω στο σύστημα, ενώ και τα μαθήματα κόλλαγαν. Γενικά, δεν πήγε τόσο καλά όσο πιστεύανε, ειδικά στη δική μας σχολή. Νομίζω βέβαια πως για εμένα, καλύτερα θα ήταν να πραγματοποιηθεί
η χρονιά εξ’ αποστάσεως του χρόνου. Βέβαια αυτό το λέω καθαρά με βάση τα δικά μου κριτήρια, γιατί πρόκειται
να μπω στρατό, όμως γενικά είναι πιο
δύσκολη η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία.
7. Ιάσων Βυτινιώτης : Τμήμα Μαθηματικών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Πίστευα ότι δε θα είναι και ο,τι καλύτερο τα διαδικτυακά μαθήματα. Ειδικά στον κλάδο μου, αναρωτιέμαι, πως θα κάνεις μαθηματικές ασκήσεις διαδικτυακά; Αναγκαστικά περιορίζεσαι στις διαφάνειες. Ακόμα και το word να χρησιμοποιήσει ο καθηγητής, πίστευα ότι δεν θα μπορεί να κάνει όσα χρειάζονται. Και πράγματι, οι προσδοκίες μου επαληθεύτηκαν γιατί έγιναν μαθήματα, κατά τα οποία οι καθηγητές απλά διάβαζαν διαφάνειες. Προφανώς προτιμώ την κανονική διδασκαλία, γιατί στην σχολή μου ειδικά δεν μπορεί να γίνει κανονική δουλειά εξ' αποστάσεως. Σχετικά με την εξεταστική, θα υπάρξει αντιγραφή, υπάρχουν ένα σωρό τρόποι να γίνει, με τα τεχνολογικά μέσα. Επίσης υπάρχουν και φοιτητές οι οποίοι δεν έχουν λάπτοπ, δεν έχουν ίντερνετ. Ακόμα και λύση να μπορεί να βρεθεί σε αυτό, είναι σίγουρα αλλιώς το να βρίσκεσαι σπίτι σου και να εξετάζεσαι.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Όσον αφορά τα τεχνικά ζητήματα, στην σχολή μου δεν υπήρξαν πολλά. Έπεφτε ανά περιπτώσεις μόνο ο server και κάποιες φορές δεν ακούγαμε τον καθηγητή. Υπήρχαν άλλωστε και καθηγητές που δεν γνώριζαν να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή, όμως ακόμα και εκείνοι να τα πήγαιναν τέλεια, γενικά νομίζω πως δεν ήμασταν έτοιμοι, φοιτητές και καθηγητές, για όλο αυτό. Δε θα μου άρεσε καθόλου να γινόταν η επόμενη χρονιά εξ’ αποστάσεως τόσο με βάση τα προσωπικά μου κριτήρια όσο και γενικά υπό το πρίσμα του ότι θα χαθεί η ουσία στα μαθήματα των μαθηματικών. Δεν είναι δυνατόν να υπάρξει μαθηματικό δίχως ασκήσεις, μόνο με θεωρία.
8. Γιάννης Ρέτσιος : Αρχιτεκτονική, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Έχοντας στο νου μου ότι πρόκειται να ακολουθήσει διαδικτυακή εκπαίδευση λόγω αυτής της πανδημίας, σκέφτηκα ότι επειδή είναι κάτι πρωτόγνωρο τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές, θα έφερνε πιο κοντά τον καθηγητή με τον φοιτητή. Εννοείται προτιμώ την άμεση εκπαίδευση, λόγω της ανθρώπινης παρουσίας. Όσον αφορά την μελλοντική εξεταστική, είναι άγνωστο το πώς θα κυλήσει. Δεν έχουμε βιώσει κάτι παρόμοιο πιο πριν, άρα τα συμπεράσματα καλύτερα να βγουν μετά.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Στην σχολή μου η συγκεκριμένη διαδικασία κύλησε παράξενα μιας και πολλοί καθηγητές καθώς και φοιτητές ένιωθαν ότι μιλούν σε μια απρόσωπη οθόνη. Η γνώμη μου είναι ότι αυτή η περίοδος ήταν περισσότερο ένας πειραματισμός για τον τρόπο διδασκαλίας. Αν τυχόν παρθεί η απόφαση να συνεχιστεί και του χρόνου η εξ αποστάσεως διδασκαλία, πιστεύω πως θα διατηρηθεί αυτή η μέθοδος. Όμως, η εξάλειψη της σωματικής και γενικότερα άμεσης επαφής νομίζω πως θα εξοργίσει πολλούς.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Συγκεκριμένα στη δική μου σχολή, η όλη διαδικασία πήγε καλά λόγω της θεωρητικής φύσης των περισσότερων μαθημάτων. Ακόμα και στα μαθήματα που χαρακτηρίζονται ως εργαστηριακά, επειδή κυρίως έχουν σχέση με την τεχνολογία όπως π.χ. με το μοντάζ ίσως ήταν και καλύτερο το ότι ήμασταν όλοι στους υπολογιστές μας. Ανά διαστήματα
παρουσιάζονταν μερικά προβλήματα τεχνικής φύσεως κυρίως με τις συνδέσεις του καθενός αλλά στο τέλος με κάποιον τρόπο πάντα γινόταν το μάθημα. Δε θα προτιμούσα να γίνει ολόκληρη η χρονιά εξ αποστάσεως. Σίγουρα αποδείχτηκε πως είναι εφικτό κάτι τέτοιο αλλά για μένα με αυτό τον τρόπο χάνεται ένα μεγάλο κομμάτι της πανεπιστημιακής εμπειρίας και της φοιτητικής ιδιότητας.
10. Κώστας Χριστοφορίδης : Τμήμα Φυσικοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Για να πω την αλήθεια, δεν είχα ιδιαίτερες προσδοκίες για την εξ αποστάσεως διδασκαλία, καθώς νομίζω ότι δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις προσδοκίες των εργαστηριακών και μερικών μαθημάτων θεωρίας. Σίγουρα προτιμώ την δια ζώσης διδασκαλία. Σχετικά με την εξεταστική, κατά τη γνώμη μου τα θεωρητικά μαθήματα θα κυλήσουν ομαλά. Πιστεύω όμως πως θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα με την διεκπεραίωση των εργαστηριακών μαθημάτων. Το θετικό είναι βέβαια πως δεν θα χαθεί το εξάμηνο.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Η συγκεκριμένη διαδικασία στη δική μου σχολή κύλησε ομαλά. Βέβαια, υπήρχαν μερικές φορές προβλήματα με το δίκτυο, ενώ κάποιοι καθηγητές αδυνατούσαν να ενστερνιστούν αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας. Σχετικά με την επόμενη χρονιά, δεν θα ήθελα να διατηρηθεί αυτός ο τρόπος διδασκαλίας, καθώς δεν προσφέρει την ίδια αμεσότητα και κατανόηση όπως κάνει η δια ζώσης διδασκαλία.
Σύμφωνα λοιπόν με την Καθημερινή αλλά και με την Υπουργό Παιδείας, το δύσκολο ζήτημα της τηλεκπαίδευσης, αντιμετωπίστηκε με "άριστo" τρόπο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι όμως έτσι; Για να μην γράφουμε συνέχεια εμείς, ρωτήσαμε δέκα φοιτητές από διαφορετικές πόλεις και πανεπιστήμια της χώρας για να μας διαφωτίσουν.
1. Αποστόλης Μπουρογιάννης : Νομική Σχολή Αθηνών
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Μόλις άκουσα ότι θα εφαρμοστεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία, ήμουν πολύ δύσπιστος και θεωρούσα ότι σίγουρα θα αποτύχει. Παραδόξως όμως το αποτέλεσμα ήταν άκρως ικανοποιητικό. Τα μαθήματα διεξήχθησαν σε αρκετά καλό επίπεδο, δίχως όμως αυτό να σημαίνει ότι μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία, την οποία και προτιμώ. Ωστόσο πιστεύω ότι αυτό το μέσο δεν μπορεί να λειτουργήσει το ίδιο καλά στην εξεταστική, όπου οι συνθήκες είναι πιο απαιτητικές και πιο σοβαρές. Το δίκτυο δεν είναι άξιο απόλυτης εμπιστοσύνης, ενώ αρκετά αμφισβητούμενο θα είναι και το αδιάβλητο της διαδικασίας.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Σαφώς και στη διδασκαλία υπήρξαν δυσκολίες, όπως ότι συχνά κολλούσε η πλατφόρμα μετάδοσης ή οι παρεμβάσεις άσχετων με το μάθημα, αλλά χάρη στην προσπάθεια των φοιτητών και, κυρίως, των καθηγητών ξεπεράσαμε τα προβλήματα. Σίγουρα την επόμενη χρονιά θα ήθελα να επιστρέψουμε στα πανεπιστήμια, όμως αν αυτό δεν καταστεί εφικτό δε θα με ενοχλήσει ιδιαίτερα, αφού φάνηκε ότι μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτή τη διαφορετική μορφή διδασκαλίας.
2. Χρήστος Μπασδέκης : Τμήμα Φυσικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Στην αρχή, δεν πίστευα ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να λειτουργήσει στην Ελλάδα. Ωστόσο, θεωρώ ότι ήταν ένα αρκετά επιτυχημένο πείραμα καθώς και καθηγητές και φοιτητές προσαρμόστηκαν αμέσως σε αυτό τον νέο τρόπο διδασκαλίας και “σώθηκε” το εξάμηνο. Σίγουρα προτιμώ την δια ζώσης διδασκαλία γιατί θεωρώ ότι είναι και πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική. Θα μπορούμε, όμως, να επιτάσσουμε και αυτό τον νέο τρόπο διδασκαλίας σε καταστάσεις SOS. Η άποψή μου σχετικά με την εξεταστική είναι πως θα δούμε ίσως λίγο πιο εύκολα και βατά θέματα αλλά από την άλλη υπάρχει περίπτωση να υπάρξουν προβλήματα σε συνδέσεις κάποιων φοιτητών και να μην τους αφήσει αυτό να γράψουν όπως θα μπορούσαν.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Τις πρώτες μέρες, υπήρχαν κάποια θέματα σε σχέση με τις πλατφόρμες που χρησιμοποιούνταν. Στην συνέχεια, όμως, τα προβλήματα αυτά περιορίστηκαν και κατα την άποψη μου τα μαθήματα κάλυψαν και την ύλη που έπρεπε και ήταν σχετικά αποτελεσματικά ως προς το κομμάτι της μάθησης. Κάτι τέτοιο σίγουρα δε θα μου άρεσε να συνεχιστεί και του χρόνου, αλλά αν οι συνθήκες ήταν τέτοιες που να πρέπει να στραφούμε σε αυτό το τρόπο, τότε θα το δεχόμουν.
Πηγή : Unsplash - Nick Morrison |
3. Αλέξανδρος Τάσσος : Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία ήταν αυτό ακριβώς που περίμενα, ένα υποκατάστατο του μαθήματος και όχι μια ισοδύναμη μορφή εκμάθησης, οπότε ναι, οι προσδοκίες μου επαληθεύτηκαν, αλλά όχι για καλό λόγο. Από την άλλη, το καταλαβαίνω ότι ήταν μια λύση ανάγκης, ένα πείραμα, που κατά τη γνώμη μου απέτυχε. Αν με ρωτούσες πριν μερικούς μήνες, θα σου έλεγα εξ αποστάσεως, γιατί πίστευα ότι θα είσαι από την άνεση του σπιτιού σου, δεν θα χρειάζεται να πας στο Πανεπιστήμιο κτλπ. Τώρα που έχω ζήσει και τα δύο σενάρια, σίγουρα προτιμώ τα δια ζώσης μαθήματα στο Πανεπιστήμιο. Δεδομένων των συνθηκών, θεωρώ ότι θα είναι ίσως η πιο εύκολη εξεταστική. Το βάρος πέφτει κυρίως στους καθηγητές για να την κάνουν όσο πιο αξιοκρατική γίνεται. Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα εξαρτώνται από το πόσο προσαρμόζεται ο καθένας σε αυτή την κατάσταση. Εγώ για παράδειγμα, δεν νομίζω ότι θα έχουμε κάποια επιπλέον δυσκολία. Είναι θέμα οπτικής.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Στην αρχή δεν μπορούσαμε καν να κάνουμε μαθήματα επειδή «έπεφτε» συνεχώς το σύστημα. Στην πορεία αυτό διορθώθηκε, αλλά είναι και το ψυχολογικό στη μέση. Η ψυχολογική κόπωση. Δεν μπορείς να κάτσεις και να παρακολουθήσεις με προσοχή ένα μάθημα από το σπίτι σου, όσο χαζό κι αν ακούγεται. Ας πούμε σε πολλά μαθήματα, άνοιγα το Skype, καθόμουν για 5-10 λεπτά και το έκλεινα, απλά για να λέω στον εαυτό μου ότι μπήκα. Γενικά, όπως καταλάβατε, δεν είμαι μεγάλος φαν αυτής της διαδικασίας. Έχεις δει σε ταινίες που ξυπνάνε ιδρωμένοι στη μέση της νύχτας όταν βλέπουν εφιάλτη; Ε, κάπως έτσι.
4. Θάνος Γεωργίου : Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Αρχικά πίστευα ότι τα διαδικτυακά μαθήματα θα ήταν σχεδόν ίδια με τα μαθήματα από κοντά. Εν τέλει είναι χειρότερα γιατί τα διαδικτυακά μαθήματα δε σου διεγείρουν το ενδιαφέρον έτσι ώστε να προσέξεις το μάθημα. Επίσης, μπορεί να τύχει να έχεις κάποια απορία, η οποία θα ήταν σαφώς καλύτερο να επιλυθεί και να απαντηθεί από κοντά παρά από το διαδίκτυο, ειδικά σε πιο "πρακτικές σχολές". Ξεκάθαρα προτιμώ τον κανονικό τρόπο διδασκαλίας λοιπόν γιατί έρχεσαι σε επαφή με τον καθηγητή, ειδικά σε μαθήματα που είναι από τη φύση τους πιο πρακτικά και έχουν ασκήσεις. Όσον αφορά την εξεταστική, μπορεί να υπάρξει περισσότερη αντιγραφή υπό την οπτική πως πράγματι θα είναι πιο εύκολο. Από την άλλη, εάν η εξέταση γίνει προφορικά, μπορείς να δεις εάν ο φοιτητής έχει γνώσεις σχετικές με το μάθημα.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Για το μέλλον, πιστεύω ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο ζήτημα των διαδικτυακών μαθημάτων. Δεν γίνεται όλα τα είδη μαθημάτων να γίνονται διαδικτυακά. Επομένως, από τη μια πλευρά, άμα την επόμενη χρονιά τα μαθήματα γίνουν εξ' αποστάσεως, θα είχα θυμό γιατί σίγουρα θα με πάει πίσω με την σχολή. Από την άλλη, ενδεχομένως να είναι αναγκαίο να γίνει έτσι.
Προσδοκίες - Προτίμηση - Εξεταστική
Γενικά περίμενα το μάθημα πολύ χειρότερο από ορισμένους καθηγητές. Ίσως κιόλας τα μαθήματα της σχολής μου να είναι προτιμότερο να γίνουν από κοντά, κυρίως γιατί η πλειοψηφία των καθηγητών μου λειτουργεί καλύτερα. Ειδικά
σε ορισμένα εργαστηριακά μαθήματα ή σε
μαθήματα που οι καθηγητές συνηθίζουν
να γράφουν στον πίνακα. Αλλά σε γενικές γραμμές ήμουν
ικανοποιημένος, θα μπορούσαν να είναι
πολύ χειρότερα τα πράγματα, ειδικά εκ
μέρους καθηγητών που δεν χρησιμοποιούν
τον υπολογιστή γενικότερα. Παρ’ όλα
αυτά, ακόμη και εκείνοι ανταπεξήλθαν. Προσωπικά, δεν
έχω πρόβλημα με καμία από τις δύο μορφές,
όμως υπό την προϋπόθεση ότι και στις δύο συνθήκες γίνεται ένα
μάθημα ποιοτικό, ότι υπάρχει αλληλεπίδραση.
Μπορεί κιόλας η εξ' αποστάσεως διδασκαλία να
βοηθήσει ενδεχομένως και κάποιους
καθηγητές που έχουν πρόβλημα άγχους. Εντόπισα ένα τέτοιο παράδειγμα στη
δική μου εμπειρία. Όσον αφορά την
εξεταστική, είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει
αντιγραφή, όπως άλλωστε υπήρχε και στα
αμφιθέατρα.
Προβλήματα
- Επόμενη χρονιά
Σίγουρα, υπήρχαν κάποια ζητήματα τεχνικής φύσεως, λόγω της πλατφόρμας η οποία με πέταγε έξω. Όσον αφορά το μέλλον, πιστεύω και νιώθω πως αν γινόταν και τον Σεπτέμβρη
εξεταστική εξ’ αποστάσεως και γενικά
σε περίπτωση που και του χρόνου
πραγματοποιηθούν τα μαθήματα και πάλι
μέσω διαδικτύου, θα είναι πολύ δυσκολότερα τα πράγματα. Το αναφέρω αυτό γιατί θεωρώ
ότι ίσως και οι μαθητές αλλά και οι
καθηγητές να προσποιήθηκαν λίγο ότι το
μάθημα έγινε στην εντέλειά του. Ειδικά
σε πιο πρακτικές σχολές.
6. Μάριος Σπαρτινός : Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Στερεάς Ελλάδας
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Αρχικά να επισημάνω πως δεν ήμουν ποτέ φοιτητής που παρακολουθούσα καθημερινά η αλήθεια είναι. Όμως, επίσης πρέπει να επισημάνω πως η κανονική, η δια ζώσης διδασκαλία, με βοηθούσε πολύ περισσότερο, κυρίως λόγω αποτελεσματικότητας ως προς τη μεταδοτικότητα της. Όταν κάνεις μάθημα από το σπίτι απλά ακούς, δεν έχεις οπτική επαφή με τον καθηγητή, το βλέπω άλλωστε και από τη δική μου εμπειρία αλλά και από τα αδέρφια μου τα οποία απλά παίζουν παιχνίδια και έχουν ανοικτό το μάθημα δίπλα. Σχετικά με την εξεταστική, νομίζω ότι η αντιγραφή θα είναι πολύ πιο εύκολη, μπορεί να έχεις έναν φίλο, έναν καθηγητή μαζί σου. Βέβαια, ακόμη και στο πανεπιστήμιο μπορείς να αντιγράψεις άνετα αν θες.
Προβλήματα
- Επόμενη χρονιά
Πηγή : Unsplah - Marvin Meyer |
7. Ιάσων Βυτινιώτης : Τμήμα Μαθηματικών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Πίστευα ότι δε θα είναι και ο,τι καλύτερο τα διαδικτυακά μαθήματα. Ειδικά στον κλάδο μου, αναρωτιέμαι, πως θα κάνεις μαθηματικές ασκήσεις διαδικτυακά; Αναγκαστικά περιορίζεσαι στις διαφάνειες. Ακόμα και το word να χρησιμοποιήσει ο καθηγητής, πίστευα ότι δεν θα μπορεί να κάνει όσα χρειάζονται. Και πράγματι, οι προσδοκίες μου επαληθεύτηκαν γιατί έγιναν μαθήματα, κατά τα οποία οι καθηγητές απλά διάβαζαν διαφάνειες. Προφανώς προτιμώ την κανονική διδασκαλία, γιατί στην σχολή μου ειδικά δεν μπορεί να γίνει κανονική δουλειά εξ' αποστάσεως. Σχετικά με την εξεταστική, θα υπάρξει αντιγραφή, υπάρχουν ένα σωρό τρόποι να γίνει, με τα τεχνολογικά μέσα. Επίσης υπάρχουν και φοιτητές οι οποίοι δεν έχουν λάπτοπ, δεν έχουν ίντερνετ. Ακόμα και λύση να μπορεί να βρεθεί σε αυτό, είναι σίγουρα αλλιώς το να βρίσκεσαι σπίτι σου και να εξετάζεσαι.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Όσον αφορά τα τεχνικά ζητήματα, στην σχολή μου δεν υπήρξαν πολλά. Έπεφτε ανά περιπτώσεις μόνο ο server και κάποιες φορές δεν ακούγαμε τον καθηγητή. Υπήρχαν άλλωστε και καθηγητές που δεν γνώριζαν να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή, όμως ακόμα και εκείνοι να τα πήγαιναν τέλεια, γενικά νομίζω πως δεν ήμασταν έτοιμοι, φοιτητές και καθηγητές, για όλο αυτό. Δε θα μου άρεσε καθόλου να γινόταν η επόμενη χρονιά εξ’ αποστάσεως τόσο με βάση τα προσωπικά μου κριτήρια όσο και γενικά υπό το πρίσμα του ότι θα χαθεί η ουσία στα μαθήματα των μαθηματικών. Δεν είναι δυνατόν να υπάρξει μαθηματικό δίχως ασκήσεις, μόνο με θεωρία.
8. Γιάννης Ρέτσιος : Αρχιτεκτονική, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Έχοντας στο νου μου ότι πρόκειται να ακολουθήσει διαδικτυακή εκπαίδευση λόγω αυτής της πανδημίας, σκέφτηκα ότι επειδή είναι κάτι πρωτόγνωρο τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές, θα έφερνε πιο κοντά τον καθηγητή με τον φοιτητή. Εννοείται προτιμώ την άμεση εκπαίδευση, λόγω της ανθρώπινης παρουσίας. Όσον αφορά την μελλοντική εξεταστική, είναι άγνωστο το πώς θα κυλήσει. Δεν έχουμε βιώσει κάτι παρόμοιο πιο πριν, άρα τα συμπεράσματα καλύτερα να βγουν μετά.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Στην σχολή μου η συγκεκριμένη διαδικασία κύλησε παράξενα μιας και πολλοί καθηγητές καθώς και φοιτητές ένιωθαν ότι μιλούν σε μια απρόσωπη οθόνη. Η γνώμη μου είναι ότι αυτή η περίοδος ήταν περισσότερο ένας πειραματισμός για τον τρόπο διδασκαλίας. Αν τυχόν παρθεί η απόφαση να συνεχιστεί και του χρόνου η εξ αποστάσεως διδασκαλία, πιστεύω πως θα διατηρηθεί αυτή η μέθοδος. Όμως, η εξάλειψη της σωματικής και γενικότερα άμεσης επαφής νομίζω πως θα εξοργίσει πολλούς.
Πηγή : Unsplash - J. Kelly Brito
|
9. Μιχάλης Βογιατζής : Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Δεν είχα υψηλές προσδοκίες η αλήθεια είναι. Κυρίως πίστευα ότι η τηλεκπαίδευση θα γίνει για να έχουμε λίγο την αίσθηση ότι δε χάνεται εντελώς το εξάμηνο και ότι δουλέψαμε έστω λίγο για τα μάτια του κόσμου. Ωστόσο, διαψεύστηκα καθώς οι καθηγητές το πήραν σοβαρά και έκαναν ότι μπορούσαν για να φτάσουμε όσο πιο κοντά γίνεται στο κλίμα του κανονικού μαθήματος. Σίγουρα όμως προτιμώ το κλασικό μάθημα. Είναι πιο άμεσο, πιο ζωντανό και είσαι πιο συγκεντρωμένος σε σχέση με το να είσαι πίσω από μια οθόνη στο σπίτι σου. Αυτός ο τρόπος σε περιορίζει και η προσοχή σου αποσπάται εύκολα. Με την εξεταστική σίγουρα θα υπάρξουν προβλήματα γιατί σε αντίθεση με το μάθημα δε θα είναι αρκετή μια απλή σύνδεση στο skype. Θα υπάρχουν αρκετές τεχνικές απαιτήσεις και δε ξέρω άμα θα μπορούν και οι καθηγητές και οι φοιτητές να ανταπεξέλθουν και θα είναι κάτι πρωτόγνωρο για όλους μας.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Συγκεκριμένα στη δική μου σχολή, η όλη διαδικασία πήγε καλά λόγω της θεωρητικής φύσης των περισσότερων μαθημάτων. Ακόμα και στα μαθήματα που χαρακτηρίζονται ως εργαστηριακά, επειδή κυρίως έχουν σχέση με την τεχνολογία όπως π.χ. με το μοντάζ ίσως ήταν και καλύτερο το ότι ήμασταν όλοι στους υπολογιστές μας. Ανά διαστήματα
παρουσιάζονταν μερικά προβλήματα τεχνικής φύσεως κυρίως με τις συνδέσεις του καθενός αλλά στο τέλος με κάποιον τρόπο πάντα γινόταν το μάθημα. Δε θα προτιμούσα να γίνει ολόκληρη η χρονιά εξ αποστάσεως. Σίγουρα αποδείχτηκε πως είναι εφικτό κάτι τέτοιο αλλά για μένα με αυτό τον τρόπο χάνεται ένα μεγάλο κομμάτι της πανεπιστημιακής εμπειρίας και της φοιτητικής ιδιότητας.
10. Κώστας Χριστοφορίδης : Τμήμα Φυσικοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Προσδοκίες - Προτίμηση – Εξεταστική
Για να πω την αλήθεια, δεν είχα ιδιαίτερες προσδοκίες για την εξ αποστάσεως διδασκαλία, καθώς νομίζω ότι δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις προσδοκίες των εργαστηριακών και μερικών μαθημάτων θεωρίας. Σίγουρα προτιμώ την δια ζώσης διδασκαλία. Σχετικά με την εξεταστική, κατά τη γνώμη μου τα θεωρητικά μαθήματα θα κυλήσουν ομαλά. Πιστεύω όμως πως θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα με την διεκπεραίωση των εργαστηριακών μαθημάτων. Το θετικό είναι βέβαια πως δεν θα χαθεί το εξάμηνο.
Προβλήματα - Επόμενη χρονιά
Η συγκεκριμένη διαδικασία στη δική μου σχολή κύλησε ομαλά. Βέβαια, υπήρχαν μερικές φορές προβλήματα με το δίκτυο, ενώ κάποιοι καθηγητές αδυνατούσαν να ενστερνιστούν αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας. Σχετικά με την επόμενη χρονιά, δεν θα ήθελα να διατηρηθεί αυτός ο τρόπος διδασκαλίας, καθώς δεν προσφέρει την ίδια αμεσότητα και κατανόηση όπως κάνει η δια ζώσης διδασκαλία.
Πηγή : Unsplash - Gabriel Benois |
Θέμα - συνεντεύξεις : Γιάννης Τσεκούρας - Βάγγος Θεοδώρου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου