Ένα πρόσφατο μακροσκελές ρεπορτάζ του Bloomberg, αναφέρει πως οι οδηγοί της Amazon, και συγκεκριμένα του προγράμματος Flex, τελούν υπό την εποπτεία αλγορίθμων, και συχνά απολύονται μέσω αυτών και μέσω e-mail, και όχι από ανθρώπους.
Για να διασφαλιστεί ότι οι παραδόσεις παραδίδονται εγκαίρως, η Amazon χρησιμοποιεί εκατομμύρια οδηγούς με το πρόγραμμα παράδοσης Flex, το οποίο ξεκίνησε το 2015. Οι οδηγοί, οι οποίοι πληρώνονται από 18 μέχρι 30 δολάρια την ώρα, εγγράφονται μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό τους, η οποία τους επιτρέπει να επιλέγουν βάρδιες, να συντονίζουν τις παραδόσεις και να αναφέρουν τυχόν προβλήματα. Ωστόσο, η εξάρτηση από την τεχνολογία δεν σταματά εκεί, καθώς παρακολουθούνται για την απόδοσή τους από αλγόριθμους. Η ανθρώπινη παρέμβαση είναι ελάχιστη.
Το ρεπορτάζ του Bloomberg είναι αποκαλυπτικό. Ειδικότερα αναφέρει πως από τη στιγμή που υπογράφουν, οι οδηγοί του προγράμματος Flex ανακαλύπτουν ότι παρακολουθείται κάθε κίνηση τους. Ο αλγόριθμος θα επιβλέπει εάν έχουν παραδώσει τα προϊόντα στο σταθμό, εάν έχουν ολοκληρώσει τη διαδρομή στο προβλεπόμενο όριο, εάν η συσκευασία τοποθετείται στη σωστή θέση, εάν η συσκευασία κρύβεται πίσω από το γλάστρα και ούτω καθεξής.
Οι αλγόριθμοι της Amazon σαρώνουν τα εισερχόμενα δεδομένα για τα πρότυπα απόδοσης και αποφασίζουν ποιοι οδηγοί παίρνουν περισσότερες διαδρομές ποιοι απενεργοποιούνται. Οι οδηγοί λαμβάνουν κατά περίσταση αυτοματοποιημένα μηνύματα στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο, και αξιολογούνται στη βάση 4 κατηγοριών: Φανταστικός, Τέλειος, Καλός, Σε κίνδυνο. Ωστόσο τα κριτήρια με τα οποία γίνεται η αξιολόγηση, όπως η ακρίβεια, ο μέσος χρόνος μεταξύ δύο παραδόσεων, η ικανοποίηση των πελατών, ή η κατάσταση στην οποία φτάνουν τα δέματα, πολλές φορές δεν λαμβάνουν υπόψη προβλήματα του πραγματικού κόσμου.
Αυτό είναι κάτι που τονίζουν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Όταν για παράδειγμα παραλείπουν να παραδώσουν ένα πακέτο σε ένα κτίριο, επειδή αυτό είναι κλειδωμένο, κι επειδή οι ιδιοκτήτες δεν σηκώνουν το τηλέφωνο, αυτό δεν μπορεί να το ξέρει ο αλγόριθμος, ο οποίος θα παρατηρήσει ότι δεν παραδόθηκε η παραγγελία.
Το πρόβλημα επίσης είναι πως όταν ένας οδηγός απολύεται, και θεωρεί πως αυτό έγινε χωρίς λόγο, υπάρχουν λίγα που μπορεί να κάνει. Προκειμένου να αμφισβητήσουν την απόλυση, πρέπει να πληρώσουν 200 δολάρια, και πολλοί είτε δεν μπορούν να το κάνουν, είτε θεωρούν πως δεν αξίζει τον κόπο, καθώς δεν θα φέρει αποτέλεσμα. Πολλές φορές μάλιστα, η ειδοποίηση της απόλυσης έρχεται χωρίς επεξήγηση, και ο λογαριασμός του οδηγού αυτόματα διαγράφεται.
Ο Stephen Normandin, ένας 63χρονος, είπε στο Bloomberg το εξής: «απολύθηκα από μια μηχανή». Για 4 χρόνια, παρέδιδε πακέτα με το πρόγραμμα Flex. Μια μέρα, την ώρα που ετοιμαζόταν για δουλειά, ανοίγοντας την εφαρμογή, είδε ότι δεν μπορούσε να συνδεθεί στο σύστημα. Όταν άνοιξε το ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο, βρήκε ένα μήνυμα που έλεγε: «Έχει τερματιστεί η συνεργασία μας επειδή η προσωπική σας βαθμολογία έχει πέσει κάτω από το αποδεκτό επίπεδο».
Του φάνηκε πολύ παράξενο, καθώς οι επιδόσεις του ήταν πάνω από τον μέσο όρο, και μάλιστα η Amazon του είχε προτείνει νωρίτερα να εκπαιδεύσει νέους οδηγούς. Κατάλαβε ότι το λάθος το είχε κάνει ο αλγόριθμος. Παρόλο που διαμαρτυρήθηκε στην αρμόδια υπηρεσία, η απόλυση δεν πάρθηκε πίσω.
Η Kate Kurdma, εκπρόσωπος της Amazon, δήλωσε στο Bloomberg πως οι ισχυρισμοί των οδηγών για κακομεταχείριση και άδικες απολύσεις, δεν αντιπροσωπεύει τη συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών του Flex.
Ένα άτομο μέσα από την Amazon, εξοικειωμένο με το σύνολο στρατηγικών ανθρώπινου δυναμικού που ακολουθείται, υποστήριξε πως ο Jeff Bezos πιστεύει ότι οι μηχανές μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις ταχύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια από τους ανθρώπους, μειώνοντας έτσι το κόστος των ανθρώπινων πόρων, το οποίο αποτελεί σήμερα σημαντικό πλεονέκτημα για τις λειτουργίες της Amazon.
Επίσης, την ώρα που οι εργαζόμενοι αντιδρούν, το συγκεκριμένο πρόγραμμα φαίνεται πως θεωρείται επιτυχημένο για την Amazon, σύμφωνα με έναν πρώην μηχανικό της εταιρείας. Σχεδόν 4 εκατομμύρια οδηγοί έχουν κατεβάσει την εφαρμογή παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων 2,9 εκατομμυρίων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η Jessa Crispin, έγραφε στον Guardian πως, άνθρωποι όπως ο Jeff Bezos, «φαίνεται να πιστεύουν ότι υπάρχει μια ατελείωτη προμήθεια ανθρώπων, που είναι διαθέσιμοι για να περιφέρονται μέσα στο σύστημα και να πετιούνται έξω όταν αυτό βολεύει».
Φαίνεται πως για την εταιρεία, είναι πολύ φθηνότερο και πιο αποτελεσματικό να χρησιμοποιεί αλγορίθμους για να βελτιώσει τις αποφάσεις σχετικά με απολύσεις εργατικού δυναμικού, παρά να ξοδέψει χρήματα για να ζητήσει από ανθρώπους να ερευνήσουν τα όποια λάθη και να ολοκληρώσουν τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Για να διασφαλιστεί ότι οι παραδόσεις παραδίδονται εγκαίρως, η Amazon χρησιμοποιεί εκατομμύρια οδηγούς με το πρόγραμμα παράδοσης Flex, το οποίο ξεκίνησε το 2015. Οι οδηγοί, οι οποίοι πληρώνονται από 18 μέχρι 30 δολάρια την ώρα, εγγράφονται μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό τους, η οποία τους επιτρέπει να επιλέγουν βάρδιες, να συντονίζουν τις παραδόσεις και να αναφέρουν τυχόν προβλήματα. Ωστόσο, η εξάρτηση από την τεχνολογία δεν σταματά εκεί, καθώς παρακολουθούνται για την απόδοσή τους από αλγόριθμους. Η ανθρώπινη παρέμβαση είναι ελάχιστη.
Το ρεπορτάζ του Bloomberg είναι αποκαλυπτικό. Ειδικότερα αναφέρει πως από τη στιγμή που υπογράφουν, οι οδηγοί του προγράμματος Flex ανακαλύπτουν ότι παρακολουθείται κάθε κίνηση τους. Ο αλγόριθμος θα επιβλέπει εάν έχουν παραδώσει τα προϊόντα στο σταθμό, εάν έχουν ολοκληρώσει τη διαδρομή στο προβλεπόμενο όριο, εάν η συσκευασία τοποθετείται στη σωστή θέση, εάν η συσκευασία κρύβεται πίσω από το γλάστρα και ούτω καθεξής.
Οι αλγόριθμοι της Amazon σαρώνουν τα εισερχόμενα δεδομένα για τα πρότυπα απόδοσης και αποφασίζουν ποιοι οδηγοί παίρνουν περισσότερες διαδρομές ποιοι απενεργοποιούνται. Οι οδηγοί λαμβάνουν κατά περίσταση αυτοματοποιημένα μηνύματα στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο, και αξιολογούνται στη βάση 4 κατηγοριών: Φανταστικός, Τέλειος, Καλός, Σε κίνδυνο. Ωστόσο τα κριτήρια με τα οποία γίνεται η αξιολόγηση, όπως η ακρίβεια, ο μέσος χρόνος μεταξύ δύο παραδόσεων, η ικανοποίηση των πελατών, ή η κατάσταση στην οποία φτάνουν τα δέματα, πολλές φορές δεν λαμβάνουν υπόψη προβλήματα του πραγματικού κόσμου.
Αυτό είναι κάτι που τονίζουν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Όταν για παράδειγμα παραλείπουν να παραδώσουν ένα πακέτο σε ένα κτίριο, επειδή αυτό είναι κλειδωμένο, κι επειδή οι ιδιοκτήτες δεν σηκώνουν το τηλέφωνο, αυτό δεν μπορεί να το ξέρει ο αλγόριθμος, ο οποίος θα παρατηρήσει ότι δεν παραδόθηκε η παραγγελία.
Το πρόβλημα επίσης είναι πως όταν ένας οδηγός απολύεται, και θεωρεί πως αυτό έγινε χωρίς λόγο, υπάρχουν λίγα που μπορεί να κάνει. Προκειμένου να αμφισβητήσουν την απόλυση, πρέπει να πληρώσουν 200 δολάρια, και πολλοί είτε δεν μπορούν να το κάνουν, είτε θεωρούν πως δεν αξίζει τον κόπο, καθώς δεν θα φέρει αποτέλεσμα. Πολλές φορές μάλιστα, η ειδοποίηση της απόλυσης έρχεται χωρίς επεξήγηση, και ο λογαριασμός του οδηγού αυτόματα διαγράφεται.
Ο Stephen Normandin, ένας 63χρονος, είπε στο Bloomberg το εξής: «απολύθηκα από μια μηχανή». Για 4 χρόνια, παρέδιδε πακέτα με το πρόγραμμα Flex. Μια μέρα, την ώρα που ετοιμαζόταν για δουλειά, ανοίγοντας την εφαρμογή, είδε ότι δεν μπορούσε να συνδεθεί στο σύστημα. Όταν άνοιξε το ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο, βρήκε ένα μήνυμα που έλεγε: «Έχει τερματιστεί η συνεργασία μας επειδή η προσωπική σας βαθμολογία έχει πέσει κάτω από το αποδεκτό επίπεδο».
Του φάνηκε πολύ παράξενο, καθώς οι επιδόσεις του ήταν πάνω από τον μέσο όρο, και μάλιστα η Amazon του είχε προτείνει νωρίτερα να εκπαιδεύσει νέους οδηγούς. Κατάλαβε ότι το λάθος το είχε κάνει ο αλγόριθμος. Παρόλο που διαμαρτυρήθηκε στην αρμόδια υπηρεσία, η απόλυση δεν πάρθηκε πίσω.
Η Kate Kurdma, εκπρόσωπος της Amazon, δήλωσε στο Bloomberg πως οι ισχυρισμοί των οδηγών για κακομεταχείριση και άδικες απολύσεις, δεν αντιπροσωπεύει τη συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών του Flex.
Ένα άτομο μέσα από την Amazon, εξοικειωμένο με το σύνολο στρατηγικών ανθρώπινου δυναμικού που ακολουθείται, υποστήριξε πως ο Jeff Bezos πιστεύει ότι οι μηχανές μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις ταχύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια από τους ανθρώπους, μειώνοντας έτσι το κόστος των ανθρώπινων πόρων, το οποίο αποτελεί σήμερα σημαντικό πλεονέκτημα για τις λειτουργίες της Amazon.
Επίσης, την ώρα που οι εργαζόμενοι αντιδρούν, το συγκεκριμένο πρόγραμμα φαίνεται πως θεωρείται επιτυχημένο για την Amazon, σύμφωνα με έναν πρώην μηχανικό της εταιρείας. Σχεδόν 4 εκατομμύρια οδηγοί έχουν κατεβάσει την εφαρμογή παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων 2,9 εκατομμυρίων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η Jessa Crispin, έγραφε στον Guardian πως, άνθρωποι όπως ο Jeff Bezos, «φαίνεται να πιστεύουν ότι υπάρχει μια ατελείωτη προμήθεια ανθρώπων, που είναι διαθέσιμοι για να περιφέρονται μέσα στο σύστημα και να πετιούνται έξω όταν αυτό βολεύει».
Φαίνεται πως για την εταιρεία, είναι πολύ φθηνότερο και πιο αποτελεσματικό να χρησιμοποιεί αλγορίθμους για να βελτιώσει τις αποφάσεις σχετικά με απολύσεις εργατικού δυναμικού, παρά να ξοδέψει χρήματα για να ζητήσει από ανθρώπους να ερευνήσουν τα όποια λάθη και να ολοκληρώσουν τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου